SY DET SELV -
Hjem Om oss Kontakt

0

SY DET SELV 
   by tyvoll

Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

FREMGANGSMTE:



1. Forstykket og bakstykket er lik. Legg for og bakstykket med vrangsiden mot hverande og sy en sm i hver side. Jeg har brukt overlockmaskin til sy fine kanter rundt ermegapene. Du kan ogs sy p kantbnd. Ved kantbnd: Sy dette p fr du syr sammen for og bakstykke.

2. Sy p "halsen"/kantbnd. Brett bndet dobbelt med rettsiden mot hverandre og sy en sm. Vreng bndet slik at rettsiden kommer ut. Sy sammen endene med rettsiden mot hverandre slik at du fr en sirkel. 



3. Fest bndet til for og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en sm over.

4. Til slutt kan du brette opp kanten p toppen og sy en sm over for f en fin kant.


RESULTAT:

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:


    Nr. 1 (forstykke), nr. 2 (bakstykke).


    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en sm over skuldrene.



    2. Brett inn kanten til ermene inn mot vrangsiden. Sy en sm over.

    3. Sy sammen sidene p toppen.



    4. Klipp til beltet. Brett inn kantene p langsiden av beltet inn mot vrangsiden. Brett inn til en trekant p endene. Bruk strykejern for at det skal holde seg p plass.



    5. Brett beltet dobbelt med vrangsiden mot hverandre. Sy en sm i kanten.



    6. Klipp til hempene som skal holde beltet p plass. 5 cm bredt. Brett langsidene inn mot vrangsiden og deretter brett hempen dobbel. Fest en i hver side med nl i sidesmmen og sy sm over. Det kan vre lurt prve toppen frst for ta ml hvor du nsker ha beltet.

    7. Brett opp kanten nederst p toppen opp mot vrangsiden og sy en sm over for f en fin kant.

    Resultat:



    Topp/Sydetselv (120 kr)

  • 4

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:



    Nr. 1 (forstykket og bakstykket til topp) klippes 2 ganger, nr. 2 (innlegg til topp) klippes 2 ganger, nr. 3 (bukse) klippes 2 ganger, nr. 4 (stropp) klippes 2 ganger.



    1. Legg innlegg til forstykket  med rettsiden mot forstykket og sy en sm over. Gjr det sanne med bakstykket  


    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en sm i hver side.

    3. Brett stroppen dobbelt med rettsiden mot hverandre. Sy en sm. Vreng stroppen.



    4. Fest stroppene til toppen med nler. Sy en sm over.



    5. Brett hvert buksebein dobbelt med rettsiden mot hverandre og sy en sm fra buksekanten nederst p beinet og opp mot spissen (skrittbuen). Stopp der - det skal ikke sys helt opp.



    6. Fest skrittbuen sammen med nler. Deretter vrenger du det ene buksebeinet ned i det andre buksebeinet. Buksen skal da ha vrangsiden av buksen ut. Sy en sm over skrittbuen.



    7. Sy buksen og overdelen sammen med rettsiden mot hverandre.

    8. Ta et strikk og sy sammen som en ring. Ta ml rundt midjen din, men noe strammere. Sy strikket i smmen p innsiden av jumpsuiten.

    9. Brett opp kantene p buksebeinet og sy en sm over for f en fin kant. Dersom stoffet ikke rakner, er det ikke ndvendig.

    Resultat:


    Buksedress/Sydetselv

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:



    1. Forstykke, 2. bakstykke, 3. halsribb, 4. stropper.



    1. Legg forstykket og foret til forstykket sammen med rettsiden mot hverandre. Sy dem sammen fra utskjring til ermet opp mot hals og videre til armutskjring p andre enden.
    Gjr det samme med bakstykket og foret til bakstykket. Press med strykejern over smmen. Bildet over viser hvordan kanten p forstykket blir.

    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en sidesm p hver side.



    3. Brett halsribben dobbel med rettsiden mot hverandre. Sy en 0,5 cm sm. Smmen skal ligge midt p halsribben, slik at den ikke vises nr kjolen er p. Vreng halsribben slik at rettsiden er ut. Sy en sikksakksm over begge endene. Brett endene ca. 1 cm inn mot vrangsiden av halsribben og sy en sm over. Sy p knapper eller hekter som ls.



    4. Legg halsribben med rettsiden mot kjolen der hvor halsribben skal syes p. Sy en 0,5 cm.





    5. Brett stroppene med rettsiden mot hverandre. Sy en 0,5 cm sm (som punkt 3). Fest stroppene p bakstykket og halsribben der hvor du nsker med nl. Sy en 0,5 cm sm over. Klipp til dersom stroppen er for lang.

    6. Ha kjolen p vranga og ta den p deg. Dersom det stikker ut stoff fra sidene p brystet, ta inn stoffet og fest med nler. Fest nler i en trekant inn mot hvert bryst. Sy en sm over.

    7. Sy hemper som blir til ls bak i nakken.

    Resultat:





    Kjole/Sydetselv (ca. 200 kr)

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:



    1. For-og bakstykke (del 1), 2. forstykke (del 2), 3. bakstykke (del 2), 4. erme.




    1. Sy sammen del 1 og del 2 til forstykke og bakstykke med rettsiden mot hverandre. Sy deretter sammen ene skulderen med rettsiden mot hverandre. Sy kantbnd rundt halsutskjringen og sy igjen den andre skulderen. Hvordan du syr kantbnd kan du se HER.



    2. Sy p ermet med rettsiden mot utskjringen til ermene.



    3. Ha genseren med vrangsiden ut. Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2 og til punkt 3.

    4. Du kan velge om du vil legge opp kanten til genseren og ermet for f en fin kant. Dette er ikke gjort p denne genseren, da kantene ikke rakner.

    Resultat:



     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:



    Nr. 1 forstykke, nr. 2. bakstykke, nr. 3. erme.





    1. Sy ermet med rettsiden mot forstykket (nr. 1) og bakstykket (nr. 2). Sy kantbnd rundt utskjringen til skuldrene. Se HER for hvordan du syr p kantbnd.

    2. Sy skuldrene til forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre.



    3. Sy en sm fra ermet og opp mot armhulen, fra punkt 1 til punkt 2 og deretter punkt 3 som vist over. 

    4. Legg opp kanten nederst p kjolen for f en fin kant. Dersom stoffet ikke rakner, trenger du ikke legge opp kanten.

    Resultat:


    Kjole/Sydetselv

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.


    FREMGANGSMTE:




    1: Forstykke, 2: Bakstykke, 3. Erme, 4: Belte, 5: Kantbnd.




    1. Legg forstykkene med rettsiden mot bakstrykket som vist over. Sy en sm over skulderne.



    2. Sy p ermene med rettsiden mot utskjringen til jakken.



    3. Sy en sm fra ermet inn mot armhullet og videre ned, slik at jakken fr en sidesm.



    4. Dersom du har valgt legge inn fr i jakken, syes denne p n. Vreng fret inn i jakken og sy det fast.

    5. Brett opp kanten p jakken og ermene og sy en sm over. Dette for gi en fin kant.



    5. Sy fast kantbndet p jakken. Bndet er lengre enn jakken, da den delen som er lengre skal brettes opp mot innsiden av jakken som vist over. Sy en sm over. Hvordan et kantbnd syes p kan du se HER.

    6. Sy sammen beltet. Brett beltet med rettsiden mot hverandre og sy en sm i hver kant. Vreng beltet og brett inn kantene p langsiden av beltet og sy en sm over (som et kantbnd).

    Resultat:

     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE:



    verst: Linning.
    Under: Skjrtedelene. Bde forstykke og bakstykke er helt like.



    1. Sy innsnitt p for og bakstykket.
    Bilde nr. 1: Viser hakk som er til innsnitt.
    Bilde nr. 2: Ta ml fra hakk og 8 cm nedover. Sett et kryss p 8 cm slik at det er mellom hakkene (vrangside av skjrtet)
    Bilde nr. 3: Tegn opp en trekant.
    Legg sammen hakkene med rettsiden av stoffet mot hverandre. Fest med nler og sy en sm over.

    2. Brett linningen dobbel med vrangsiden mot hverandre. Sy endene sammen.



    3. Fest linningen med rettsiden av stoffet mot rettsiden av skjrtet som vist over. Sy en sm over.



    4. Ta ml av glidelsen og klipp midt bak p skjrtet. Fest glidelsen med nler og sy en sm i kantene. Bruk glidelsfot p symaskinen.

    5. Til slutt kan du legge opp skjrtekanten for f en fin kant. Dette har ikke jeg gjort p dette skjrtet, da stoffet er tykt og kantene rakner ikke.

    Resultat:



    Skjrt/Sydetselv (80 kr)

  • 4

    Hsten er rett rundt hjrnet, og da er det sy en perfekt "hstaktivitet"! Denne kjolen er eget design og fin kjole starte med dersom du er nybegynner.
    Mnster til kjolen fs kjpt p www.sydetselv.no








    Kjole/Sydetselv (kr 105 kr) Skjorte/BIK BOK Sko/H&M

    Se fremgangsmte HER

    #sy #kjole #vhals #hst #hobby #diy #mote #sydetselv #fashion

  • 6

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    Tips: Dersom du velger et tynt stoff som vist i denne fremgangsmten, kan det vre lurt bruke en underkjole under.



    Fra venstre: Forstykke, bakstykke.

    FREMGANGSMTE:

    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en sm p begge skuldrene.


    2. Bilde nr. 1: Obs. hakk i forstykket. Sirkel nr. 1 viser hvor du skal starte sy sidesmmen. Slik fr du pning til ermet. Sirkel nr. 2 viser hvor du skal sy fast hempen til beltet.
    Bilde nr. 2: Klipp til to like stykker som skal bli til hempe i livet for belte. Hvor store hempene skal vre, kan du klippe til selv. Hempen festes p hakk til sirkel nr. 2 (bilde nr. 1).
    Bilde nr. 3: Brett kantene til stoffstykkene inn og brett dobbelt. Sy en sm over.



    3. Brett hempen og sy den inn i siden av kjolen.



    4. Til at resultatet av hempen blir som vist over.



    5. Sy et bnd som du har i livet. Klipp til den tykkelsen du nsker. Brett inn begge kantene inn mot vrang side, og sy en sm over.



    6. Jeg har valgt ha en snorstopper nederst p hver ende av bndet for gi litt tyngde og en liten detalj. Klipp til endene p bndet til en tynn spiss, slik at du fr tredd stoffet igjennom snorstopperen.

    7. Til slutt legg opp kanten nederst p kjolen for f en fin kant. Brett inn kantene p ermene og halsutskjringen for  f fin kant.


    Resultat:



    Kjole/Sydetselv
     

  • 5

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.




    Nr. 1 forstykke, nr. 2 bakstykke, nr. 3 erme.



    FREMGANGSMTE:



    1. Sy sammen forstykke, det ene ermet og bakstykket med rettsiden mot hverandre som vist over.



    2. Deretter sy p det siste ermet, men kun p den ene siden. La det bli slik som vist p bildet over.



    3. Sy p kantbnd rundt kanten p blusen. Hvordan du syr kantbnd kan du se HER. Sy deretter igjen ermet p punkt 2.



    4. Ha blusen p vranga (rettsiden ut). Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2, deretter til punkt 3.



    5. Sy p stroppene. Stroppene tilpasser du selv (lengde/bredde). Det er lurt lage de litt for lange, slik at du er sikker p at det blir langt nok nr du fester de til toppen med nl. Tips: Brett stroppene slik du gjr med kantbnd. Fest stroppene med nler som vist p bildet og sy en sm over.



    6. Brett inn kantene p ermet og legg inn strikk. Brett kanten inn mot vranga og fest med nler. Sy en sm rundt, men la en pning vre igjen til strikket.  Ta ml rundt hndleddet ditt for hvor langt strikket skal vre. Tre det igjennom kanten. Tips: Fest en sikkerhetsnl i strikket, da blir det lettere f det igjennom. Sy strikket sammen nr det er tredd igjennom og deretter pningen.

    7. Tilslutt legger du opp kanten nederst p blusen.


    Resultat:



    Sydetselv - by tyvoll
     

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMTE



    Nr. 1: Forstykke midten, nr. 2. forstykke side, nr. 3. bakstykke.

    Fremgangsmte:



    1. Legg nr. 2 med rettsiden mot nr. 1 og sy en sm. Gjenta det samme p den andre siden, slik at du fr et helt forstykke.



    2. Legg forstykket med rettsiden mot bakstykket. Sy sammen kun den ene skulderen. Sy p kantbnd rundt halsutskjringen som vist over. Se hvordan du syr kantbnd HER. Til slutt syr du igjen den andre skulderen.



    3. Sy kantbnd rundt utskjringen til ermene som vist over.

    4. Legg t-skjorten slik at forstykket og bakstykket ligger med rettsiden mot hverandre. Sy en sm p hver side av t-skjorten

    5. Brett opp kanten nederst p t-skjorten og sy en sm over. Dette for gi en fin kant.



    6. Fest frynsene med nler og sy en sm over. Klipp til lengden av frynsene nederst som du selv nsker ha dem.

    Resultat:



    T-skjorte/Sydetselv Shorts/Gina Tricot


    #sydetselv #sy #tskjorte #mote #trend #diy #mote #hobby
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    FREMGANGSMTE




    1. Forstykke vre del, 2. forstykke nedre del, 3. bakstykke, 4. erme.



    1. Legg del nr. 1 og nr. 2 med rettsiden mot hverandre som vist p bildet over. Sy en sm slik at du fr et "sammenhengende" forstykke.



    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en sm over begge skuldrene.
    OBS: Dersom du nsker et kantbnd i halsutskjringen, syr du kun igjen den ene skulderen. Sy deretter p kantbndet. Start sy kantbndet p den skulderen som ikke er sydd igjen og sy det rundt. Til slutt syr du igjen den andre skulderen. Se HER for hvordan du syr p skr/kantbnd.



    3. Sy p ermene. Legg punkt 1 p ermet med rettsiden mot punkt 1 p blusen. Sy videre mot punkt 2.



    4. Ha blusen p vranga som vist over. Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2. Deretter en sm ned til punkt 3.


    5. Sy strikk i ermet. Bilde 1: Brett inn en kant til vrangsiden av blusen. Ta ml rundt hndleddet ditt med strikket. Sy en sm rundt, men la det vre igjen en liten pning slik at du kan tre inn strikket. Nr du har tredd inn strikket, sy strikket sammen. Deretter sy igjen pningen.
    Bilde 2: Resultat.

    6. Til slutt brettet du opp kanten p blusen og syr en sm over. Dette for gi en fin kant.

    Resultat:

    Bluse/Sydetselv (100 kr)

  • 3

    Fremgangsmte:



    1. Kjp et stoffstykke og ml opp ut i fra hvor tykk du nsker at sengeslangen skal vre. Jeg tok ca. 75 cm. Brett stoffet dobbelt og klipp opp slik at du fr to like stykker.



    2. Sy de to like stykkene sammen med rettsiden mot hverandre i den ende enden.

    3. Brett det s sammen p langs med rettsiden mot hverandre. La endene vre pen.



    4.
    1: Rull sammen vatt til en plse. Jeg har brukt 270 cm.
    2: Tre en pose i den ene enden og fest et belte rundt. Posen gjr at vatten kommer lettere igjennom sengeslangen.
    3. Tre plsa gjennom sengeslangen.

    5. Til slutt bretter du inn kantene p endene og syr en sm over.

    Resultat:


    Sydetselv/100 kr

  • 1

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 79 kr.

    FREMGANGSMTE



    Nr. 1 (forstykket), nr. 2 (bakstykket), nr. 3 (ermet), nr. 4 (nakkebelegning), nr. 5 (belegning til forstykket), nr. 6 (lomme).




    1. Sy sammen belegningen til forstykkene med rettsiden mot nakkebelegningen. Brett inn den ene kanten p belegningen med 1 cm og sy en sm over. Dette for at innsiden av jakken skal se pen ut.



    2. Sy forstykkene med rettsiden mot bakstykket. Sy en sm over skuldrene.

    3. Sy p lommene p forstykket. Frst m du brette inn kantene p lommene, dette for f fine kanter. Du trenger ikke brette inn den ene langsiden, da den legges i sidesmmen p forstykket (se over). Ml 9 cm fra nederst av kanten av forstykket og opp. Fest lommen med nler og sy sm i kantene. Syes med 0,5 cm sm i sidesmmen p jakken.



    4. Sy p ermene. Legg ermet med rettsiden mot jakken. Start sy fra punkt 1 og videre over til punkt 2 som vist over.



    5. Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2, og deretter til punkt 3 som vist over.



    6. Legg opp kanten p jakken ca. 4 cm. Legg opp kanten p ermene.


    7. Sy sammen kragen. Legg den med rettsiden mot hverandre og sy en sm over hvor pil nr. 1 peker. Brett kragen dobbelt og sy en sm hvor pil nr. 2 peker. Vreng og dra i smmen slik at du fr spissen til kragen ut.



    8. Fest kragen i nakken p jakken med rettsiden mot hverandre og sy en sm over. Se over.



    9. Sy p belegningen med rettsiden mot forstykkene som vist over til venstre. Belegningen vil vre lengre enn jakken, da denne brettes opp og sys en sm over p innsiden av jakken som vist over til hyre.



    10. Still inn symaskinen p knapphullsfunksjonen. Ta ml av omkretsen av knappen du skal bruke og bruk denne lengden for hvor stort hullet skal vre. Sprett opp stoffet.

    Resultat:



     

  • 3

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    Du trenger:
    - Strikk (ta ml av egen midje)
    - 1 knapp
    - Strikk til bruk som hempe til feste knappen i

    FREMGANGSMTE




    Nr. 1 (forstykke) klippes 1 gang, nr. 2 (bakstykke) klippes 1 gang, nr. 3 (erme) klippes 2 ganger, nr. 4 (bakstykke) klippes 2 ganger, nr. 5 (forstykke) klippes 2 ganger.



    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden av stoffet mot hverandre. Sy en sm over skuldrene.

    2. Sy et kantbnd i utskjringen i ryggen. Deretter sy p et kantbnd fra pningen i ryggen til halsutskjringen i front og videre rundt. Se hvordan du syr p kantbnd HER.



    3. Sy p ermet. Legg punkt 1 mot punkt 1 med rettsiden mot hverandre og sy videre mot punkt 2.



    4. Sy en sm fra punkt 1 til punk 2 og videre ned mot punkt 3.



    5. Legg bakstykket og forstykket til shortsen med rettsiden mot hverandre. Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2 som vist over.

    5. Fest skrittbuen med nler med rettsiden mot hverandre.



    6. Brett den ene delen (beinet) ned i det andre beinet og sy en sm over skrittbuen der hvor det er markert med hvite streker som vist over.

    7. Du har n en shorts og en genser. Sy delene sammen. Brett shortsen med rettsiden mot genseren inn i genseren og sy en sm.




    8. Sy p strikket i smmen som genseren og shortsen er festen sammen i. Ta ml av midjen din for langt strikket skal vre. Br vre litt mindre enn midjen din. Fest strikket med nler p fire punkter som vist over. Sy og dra i stikket slik at det blir like langt som utskjringen i shortsen.



    9. Sy p knapp og hemp som vist over.

    10. Til slutt legger du opp kantene til shortsen og ermene og syr en sm over for gi en fint kant.

    Resultat:


     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    Syes kun i stretchstoff.

    FREMGANGSMTE

    Du trenger:

    - 1, 5 meter stoff



    Nr. 1 klippes 1 gang, nr. 2 klippes 1 gang, nr. 3 klippes 2 ganger, nr. 4 klippes 1 gang, nr. 5 klippes 2 ganger.



    1. Legg ermet med rettsiden mot forstykket som vist over. Sy en sm der hvor pilen peker.



    2. ?Bygg? p videre ved sy bakstykket (nr. 2) til ermet, og deretter gjr det samme p andre siden.



    3. Sy en sm fra punkt 1 til punkt 2, og deretter til punkt 3.




    4. Sy p trompetermene (nr. 5). Legg trompetermet med rettsiden mot ermet p genseren. Fest med nler p 4 punkter som vist over. Dra litt i stoffet mellom nlene mens du syr, slik at det ikke krller seg.



    5. Sy p halsribben (nr. 4): Brett halsribben inn mot vrangsiden p hver side og s brett den dobbelt, slik at du fr et kantbnd (du kan ogs bare brette den dobbelt, kommer an p hvor bred du nsker den). Sy den sammen i endene med rettsiden mot hverandre slik at du fr en ring. Fest ringen med nler p fire punkter i halsutskjringen, halsribben legges med rettsiden mot halsutskjringen. Dra litt i stoffet mellom nlene mens du syr, slik at det ikke krller seg.

    6. Brett opp kanten nederst p genseren mot vrangsiden og sy en sm over for f en fin kant.

    Resultat:


    Genser/Sydetselv
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com.

    Kjolen syes kun i stretchstoff. Dersom du nsker sy den i et stoff uten stretch, m du legge inn glidels.

    FREMGANGSMTE

    Du trenger:

    - 1, 5 meter stoff





    1. Start med to av skjrtdelene (nr. 1) og legg de med rettsiden mot hverandre og sy en sm. Deretter ?bygg p? videre med neste skjrtdel. Til slutt er alle delene sydd sammen til et skjrt. For en fin kant nederst p skjrtet, brett opp og sy en sm over. Dersom stoffet ikke rakner, trenger du ikke legge opp kanten.



    2. Sy sammen overdelen (nr. 2 og 3). For f en fin kant, klipp til et skrbnd og sy verst p kanten av hver del fr du syr toppen sammen. Se hvordan du syr p skrbnd HER. Du kan ogs brette ned kanten og sy en sm over.
    Nr du har sydd p skrbnd eller lagt ned kanten, legg delene med rettsiden mot hverandre og sy en sm i hver side som vist over til hyre.



    3. Brett overdelen over pningen til skjrtet med rettsiden mot hverandre. Fest med nler og sy en sm over. Skjrtet og toppen er n en kjole.






    4. Stroppene (nr. 4): Brett stroppen dobbel, slik at den ligger med rettsiden mot hverandre. Sy en sm helt ytterst p kanten. Stryk den med strykejern og vreng. Fest stroppene der du nsker ha den p kjolen med nl. Sy en sm over.

    Resultat:




     

  • 0

     

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    FREMGANGSMTE



    Tips: Dersom du nsker gi ponchoen en ekstra detalj, kan du sy p kantbnd som vist under.



    1. Dersom du nsker sy p kantbmd som vist i fremgangsmten, sy dette p fr du syr sammen ponchoen. Som vist p bildet over har jeg sydd p kantbnd nederst, men dette mtte jeg fjerne, da det ble for stivt.
    Legg delene med rettsiden mot hverandre og sy en sm (ryggen).



    2. For ermehull: Ta ml fra skulderen ned etter som hvor stort du nsker ermehullet skal vre. Du kan la det vre en pning og s sy nedover slik at ponchoen fr en sidesm, eller du kan legge inn "ls" p sidene som gir enda en detalj.

    Resultat:



     

     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com.

    * Skjrtet kan syes med og uten stretch, men dersom du velger stoff uten stretch, m du ha  stretch til linningen. 
    Du trenger:
    - Strikk for  legge inn i linningen.    
    - Stoff: 4, 50 meter. Bredden p stoffet br vre minst 140 cm.

    Tips: Dersom du velger et tynt gjennomsiktig stoff, kan det vre greit med et underskjrt.  Dette syes likt som skjrtet som blir forklart under.    Merk: ​ Det er sm trekanter/hakk p mnsteret. Klipp etter. Det vil vise deg hvor midten av  skjrtet er. 


    FREMGANGSMTE





    1. Over til venstre er skjrtet klipt ut. Du skal ha to deler. Legg delene ned rettsiden mot hverandre som vist over til hyre. Sy en sm etter pilens retning. Ikke sy i halvsirkelen. Se nederste bildet over for resultat.



    2. Bildet over viser linningen og strikket. Ta ml rundt egen midje til strikket. Strikket br vre litt mindre enn midjemlet.




    3. Brett linningen dobbelt med vrangsiden mot hverandre. Fest endene med nl. Brett linningen slik at den ligger opp ned rundt skjrtepningen (midjen). Bilde nr. 1: Fest linningen med nler hvor det er merket med stjerner. Legg trekant/hakk mot hverandre. Bilde nr. 2: N er linningen sydd fast til skjrtet. Tre inn strikket. Bilde nr. 3: Strikket er tredd igjennom. Sy sammen enden.

    4. Legg opp skjrtekanten og sy en sm.

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com.

    FREMGANGSMTE


    Nr. 1 og 3: Forstykke, nr. 2. og 4.: Bakstykke. Nr. 4 ser veldig skjev ut, men det er bare stoffet som ligger skjevt :)



    1. Legg nr. 1 (forstykket) og nr. 2 (bakstykket) med rettsiden mot hverandre og sy en sm p hver side som vist over.
    Legg opp kanten nederst p toppen for f en fin kant.

    2. Legg nr. 3 og 4 med rettsiden mot hverandre og gjr som punkt 1.



    3. N skal nr. 3 og 4. syes fast til toppen (nr. 1 og 2). Fest den korte toppen (nr. 3 og 4) med  rettsiden mot vrangsiden til toppen (nr. 1 og 2). Fest med nler og sy en sm, ca. 0,5 cm.   



    4. Stropper: Klipp til den tykkelsen du nsker. Her er det lurt  klippe stroppene for lange,  slik at det bare er  klippe av nr du har festet stroppene der du nsker  ha dem.  Du har n klipt ut to bnd. Brett inn begge kantene mot vrangsiden. Press ned med strykejern.  Brett den dobbelt. Sy en sm langs den ene siden.   

    5. Fest stroppene med nler der du nsker  ha dem. Sy en sm over.   
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com.

    FREMGANGSMTE



    1. Skjrtet bestr av 4 deler (se frste bilde over). Sy delene sammen med rettsiden mot hverandre. Legg skjrtet som vist over.



    2. Skjrtet er n sydd sammen. Klipp til et strikk som er like langt som linningen. Sy det fast til linningen som vist over. Sy en sm det hvor nlene er festet. Strikket skal ligge p innsiden av linningen


    3. Brett linningen dobbelt som vist over. Sy deretter linningen sammen i endene med rettsiden av stoffet mot hverandre slik at du fr en ring.


    4. Brett linningen med rettsiden av linningen mot rettsiden av skjrtet som vist over. Fest med nler og sy en sm rundt.

    5. Dersom du har valgt et stoff som ikke rakner i kantene, kan du la vre legge opp kanten. Stoffet som er brukt p dette skjrtet er et eksempel p det.

    Resultat:


    Skjrt/Sydetselv (ca. 80 kr)

  • 1

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com

    MERK: P denne toppen har jeg valgt sy p kantbnd for fine kanter pga. at stoffet jeg har brukt er veldig tynt. Du kan selvflgelig legge inn kantene og sy en sm over ogs, sprs litt hvilket stoff du har valgt.

    1. Dersom du vil legge p kantbnd: Legg forstykket og bakstykket mot hverandre med rettsiden mot hverandre. Sy kun en sm over den ene skulderen. Sy p kantbndet rundt halsutskjringen og sy sammen den gjenvrende skulderen. Se hvordan du syr kantbnd HER.



    2. Fest ermet i utskjringen til skulderen med nler som vist over. Legges med rettsiden mot hverandre. Sy sm over.
    Obs: Toppen er ikke skjev i kantene som det ser ut til p bildet. Det har bare blitt en brett :)



    3.Kantbnd: Sy kantbnd p ermene og nederst p kanten av toppen.
    Vreng toppen slik at rettsidene ligger mot hverandre. Sy en sm fra punkt 1 og inn til punkt 2 og videre ned mot kanten som vist p bildet over.

    Resultat:



     

  • 1


    SY DET SELV
        by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com

    Fremgangsmte:



    Fra venstre: 2 fremstykker, 1 bakstykke



    Sy nakken sammen vrang mot vrang som vist over.



    Sy forstykkene sammen til bakstykket som vist over.

    Til slutt syr du en sm i hver side av vesten (fra ermegapet og ned).

    Jeg har valgt og legge til en knapp i midjen, for kunne lukke vesten ogs.

    Resultat:



     

  • 2

    SY DET SELV
        by tyvoll


    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt ved sende mail til sydetselv@gmail.com

    Fremgangsmte for bukse:


    Bildet over viser delene til buksen, alts 2 buksebein.




    1. Brett hvert buksebein mot hverandre med rettsiden mot hverandre og sy en sm fra buksekanten nederst p beinet og opp mot spissen (skrittbuen). Stopp der - det skal ikke sys helt opp.


    2. Fest skrittbuen sammen med nler som bildet over. Her er det vist kun med nler bak, men det skal gjres i front ogs.


    3. Legg buksen ned p gulvet med rettsiden av bukse stoffet ut. Vreng det ene buksebeinet ned i det andre buksebeinet som vist over. Sy en sm over skrittbuen.


    4. Vreng buksen og brett ned kanten som vist over. Ta ml av midjen din med stikket som du skal legge inn. Sy en sm over kanten som er brettet ned og la det vre igjen en pning som du frer strikket igjennom. Tips: Fest en sikkerhetsnl p strikket nr du skal tre den igjennom. Sy igjen pningen.


    5. Til slutt kan du enten brette opp nederste delen p buksen og sy en sm over for f en fin kant, eller sy p skrbnd som vist over.

  • 4

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mnsteret er eget design og kan fs kjpt p www.sydetselv.no.


    FREMGANGSMTE:


    1. Legg forstykket og bakstykket sammen med rettsiden av stoffet mot hverandre (rett mot rett).
    2. Sy en sm p begge skuldrene.
    3. Sy ermene rett mot rett p skuldrene



    4. Bildet over viser kjolen med stoffet p vranga og ermene er n sydd p. Sy en sm fra ermene inn til armhulen og videre ned mot kjolekanten.
    5. Brett inn kanten til ermene, kjolekanten og halsutskjringen og sy en sm over slik at det blir en pent kant.

    RESULTAT:



    Kjole/Sydetselv (105 kr) Skjorte/BIK BOK Sko/H&M




    #sy #kjole #fremgangsmte #diy #sydetselv