SY DET SELV -
Hjem Om oss Kontakt

0

SY DET SELV 
   by tyvoll

Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

FREMGANGSMÅTE:



1. Forstykket og bakstykket er lik. Legg for og bakstykket med vrangsiden mot hverande og sy en søm i hver side. Jeg har brukt overlockmaskin til å sy fine kanter rundt ermegapene. Du kan også sy på kantbånd. Ved kantbånd: Sy dette på før du syr sammen for og bakstykke.

2. Sy på "halsen"/kantbånd. Brett båndet dobbelt med rettsiden mot hverandre og sy en søm. Vreng båndet slik at rettsiden kommer ut. Sy sammen endene med rettsiden mot hverandre slik at du får en sirkel. 



3. Fest båndet til for og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en søm over.

4. Til slutt kan du brette opp kanten på toppen og sy en søm over for å få en fin kant.


RESULTAT:

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:


    Nr. 1 (forstykke), nr. 2 (bakstykke).


    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en søm over skuldrene.



    2. Brett inn kanten til ermene inn mot vrangsiden. Sy en søm over.

    3. Sy sammen sidene på toppen.



    4. Klipp til beltet. Brett inn kantene på langsiden av beltet inn mot vrangsiden. Brett inn til en trekant på endene. Bruk strykejern for at det skal holde seg på plass.



    5. Brett beltet dobbelt med vrangsiden mot hverandre. Sy en søm i kanten.



    6. Klipp til hempene som skal holde beltet på plass. 5 cm bredt. Brett langsidene inn mot vrangsiden og deretter brett hempen dobbel. Fest en i hver side med nål i sidesømmen og sy søm over. Det kan være lurt å prøve toppen først for å ta mål hvor du ønsker å ha beltet.

    7. Brett opp kanten nederst på toppen opp mot vrangsiden og sy en søm over for å få en fin kant.

    Resultat:



    Topp/Sydetselv (120 kr)

  • 4

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:



    Nr. 1 (forstykket og bakstykket til topp) klippes 2 ganger, nr. 2 (innlegg til topp) klippes 2 ganger, nr. 3 (bukse) klippes 2 ganger, nr. 4 (stropp) klippes 2 ganger.



    1. Legg innlegg til forstykket  med rettsiden mot forstykket og sy en søm over. Gjør det sanne med bakstykket  


    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en søm i hver side.

    3. Brett stroppen dobbelt med rettsiden mot hverandre. Sy en søm. Vreng stroppen.



    4. Fest stroppene til toppen med nåler. Sy en søm over.



    5. Brett hvert buksebein dobbelt med rettsiden mot hverandre og sy en søm fra buksekanten nederst på beinet og opp mot spissen (skrittbuen). Stopp der - det skal ikke sys helt opp.



    6. Fest skrittbuen sammen med nåler. Deretter vrenger du det ene buksebeinet ned i det andre buksebeinet. Buksen skal da ha vrangsiden av buksen ut. Sy en søm over skrittbuen.



    7. Sy buksen og overdelen sammen med rettsiden mot hverandre.

    8. Ta et strikk og sy sammen som en ring. Ta mål rundt midjen din, men noe strammere. Sy strikket i sømmen på innsiden av jumpsuiten.

    9. Brett opp kantene på buksebeinet og sy en søm over for å få en fin kant. Dersom stoffet ikke rakner, er det ikke nødvendig.

    Resultat:


    Buksedress/Sydetselv

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:



    1. Forstykke, 2. bakstykke, 3. halsribb, 4. stropper.



    1. Legg forstykket og foret til forstykket sammen med rettsiden mot hverandre. Sy dem sammen fra utskjæring til ermet opp mot hals og videre til armutskjæring på andre enden.
    Gjør det samme med bakstykket og foret til bakstykket. Press med strykejern over sømmen. Bildet over viser hvordan kanten på forstykket blir.

    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en sidesøm på hver side.



    3. Brett halsribben dobbel med rettsiden mot hverandre. Sy en 0,5 cm søm. Sømmen skal ligge midt på halsribben, slik at den ikke vises når kjolen er på. Vreng halsribben slik at rettsiden er ut. Sy en sikksakksøm over begge endene. Brett endene ca. 1 cm inn mot vrangsiden av halsribben og sy en søm over. Sy på knapper eller hekter som lås.



    4. Legg halsribben med rettsiden mot kjolen der hvor halsribben skal syes på. Sy en 0,5 cm.





    5. Brett stroppene med rettsiden mot hverandre. Sy en 0,5 cm søm (som punkt 3). Fest stroppene på bakstykket og halsribben der hvor du ønsker med nål. Sy en 0,5 cm søm over. Klipp til dersom stroppen er for lang.

    6. Ha kjolen på vranga og ta den på deg. Dersom det stikker ut stoff fra sidene på brystet, ta inn stoffet og fest med nåler. Fest nåler i en trekant inn mot hvert bryst. Sy en søm over.

    7. Sy hemper som blir til lås bak i nakken.

    Resultat:





    Kjole/Sydetselv (ca. 200 kr)

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:



    1. For-og bakstykke (del 1), 2. forstykke (del 2), 3. bakstykke (del 2), 4. erme.




    1. Sy sammen del 1 og del 2 til forstykke og bakstykke med rettsiden mot hverandre. Sy deretter sammen ene skulderen med rettsiden mot hverandre. Sy kantbånd rundt halsutskjæringen og sy igjen den andre skulderen. Hvordan du syr kantbånd kan du se HER.



    2. Sy på ermet med rettsiden mot utskjæringen til ermene.



    3. Ha genseren med vrangsiden ut. Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2 og til punkt 3.

    4. Du kan velge om du vil legge opp kanten til genseren og ermet for å få en fin kant. Dette er ikke gjort på denne genseren, da kantene ikke rakner.

    Resultat:



     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:



    Nr. 1 forstykke, nr. 2. bakstykke, nr. 3. erme.





    1. Sy ermet med rettsiden mot forstykket (nr. 1) og bakstykket (nr. 2). Sy kantbånd rundt utskjæringen til skuldrene. Se HER for hvordan du syr på kantbånd.

    2. Sy skuldrene til forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre.



    3. Sy en søm fra ermet og opp mot armhulen, fra punkt 1 til punkt 2 og deretter punkt 3 som vist over. 

    4. Legg opp kanten nederst på kjolen for å få en fin kant. Dersom stoffet ikke rakner, trenger du ikke å legge opp kanten.

    Resultat:


    Kjole/Sydetselv

  • 2

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.


    FREMGANGSMÅTE:




    1: Forstykke, 2: Bakstykke, 3. Erme, 4: Belte, 5: Kantbånd.




    1. Legg forstykkene med rettsiden mot bakstrykket som vist over. Sy en søm over skulderne.



    2. Sy på ermene med rettsiden mot utskjæringen til jakken.



    3. Sy en søm fra ermet inn mot armhullet og videre ned, slik at jakken får en sidesøm.



    4. Dersom du har valgt å legge inn fôr i jakken, syes denne på nå. Vreng fôret inn i jakken og sy det fast.

    5. Brett opp kanten på jakken og ermene og sy en søm over. Dette for å gi en fin kant.



    5. Sy fast kantbåndet på jakken. Båndet er lengre enn jakken, da den delen som er lengre skal brettes opp mot innsiden av jakken som vist over. Sy en søm over. Hvordan et kantbånd syes på kan du se HER.

    6. Sy sammen beltet. Brett beltet med rettsiden mot hverandre og sy en søm i hver kant. Vreng beltet og brett inn kantene på langsiden av beltet og sy en søm over (som et kantbånd).

    Resultat:

     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE:



    Øverst: Linning.
    Under: Skjørtedelene. Både forstykke og bakstykke er helt like.



    1. Sy innsnitt på for og bakstykket.
    Bilde nr. 1: Viser hakk som er til innsnitt.
    Bilde nr. 2: Ta mål fra hakk og 8 cm nedover. Sett et kryss på 8 cm slik at det er mellom hakkene (vrangside av skjørtet)
    Bilde nr. 3: Tegn opp en trekant.
    Legg sammen hakkene med rettsiden av stoffet mot hverandre. Fest med nåler og sy en søm over.

    2. Brett linningen dobbel med vrangsiden mot hverandre. Sy endene sammen.



    3. Fest linningen med rettsiden av stoffet mot rettsiden av skjørtet som vist over. Sy en søm over.



    4. Ta mål av glidelåsen og klipp midt bak på skjørtet. Fest glidelåsen med nåler og sy en søm i kantene. Bruk glidelåsfot på symaskinen.

    5. Til slutt kan du legge opp skjørtekanten for å få en fin kant. Dette har ikke jeg gjort på dette skjørtet, da stoffet er tykt og kantene rakner ikke.

    Resultat:



    Skjørt/Sydetselv (80 kr)

  • 4

    Høsten er rett rundt hjørnet, og da er det å sy en perfekt "høstaktivitet"! Denne kjolen er eget design og fin kjole å starte med dersom du er nybegynner.
    Mønster til kjolen fås kjøpt på www.sydetselv.no








    Kjole/Sydetselv (kr 105 kr) Skjorte/BIK BOK Sko/H&M

    Se fremgangsmåte HER

    #sy #kjole #vhals #høst #hobby #diy #mote #sydetselv #fashion

  • 6

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    Tips: Dersom du velger et tynt stoff som vist i denne fremgangsmåten, kan det være lurt å bruke en underkjole under.



    Fra venstre: Forstykke, bakstykke.

    FREMGANGSMÅTE:

    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre. Sy en søm på begge skuldrene.


    2. Bilde nr. 1: Obs. hakk i forstykket. Sirkel nr. 1 viser hvor du skal starte å sy sidesømmen. Slik får du åpning til ermet. Sirkel nr. 2 viser hvor du skal sy fast hempen til beltet.
    Bilde nr. 2: Klipp til to like stykker som skal bli til hempe i livet for belte. Hvor store hempene skal være, kan du klippe til selv. Hempen festes på hakk til sirkel nr. 2 (bilde nr. 1).
    Bilde nr. 3: Brett kantene til stoffstykkene inn og brett dobbelt. Sy en søm over.



    3. Brett hempen og sy den inn i siden av kjolen.



    4. Til at resultatet av hempen blir som vist over.



    5. Sy et bånd som du har i livet. Klipp til den tykkelsen du ønsker. Brett inn begge kantene inn mot vrang side, og sy en søm over.



    6. Jeg har valgt å ha en snorstopper nederst på hver ende av båndet for å gi litt tyngde og en liten detalj. Klipp til endene på båndet til en tynn spiss, slik at du får tredd stoffet igjennom snorstopperen.

    7. Til slutt legg opp kanten nederst på kjolen for å få en fin kant. Brett inn kantene på ermene og halsutskjæringen for å få fin kant.


    Resultat:



    Kjole/Sydetselv
     

  • 5

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.




    Nr. 1 forstykke, nr. 2 bakstykke, nr. 3 erme.



    FREMGANGSMÅTE:



    1. Sy sammen forstykke, det ene ermet og bakstykket med rettsiden mot hverandre som vist over.



    2. Deretter sy på det siste ermet, men kun på den ene siden. La det bli slik som vist på bildet over.



    3. Sy på kantbånd rundt kanten på blusen. Hvordan du syr kantbånd kan du se HER. Sy deretter igjen ermet på punkt 2.



    4. Ha blusen på vranga (rettsiden ut). Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2, deretter til punkt 3.



    5. Sy på stroppene. Stroppene tilpasser du selv (lengde/bredde). Det er lurt å lage de litt for lange, slik at du er sikker på at det blir langt nok når du fester de til toppen med nål. Tips: Brett stroppene slik du gjør med kantbånd. Fest stroppene med nåler som vist på bildet og sy en søm over.



    6. Brett inn kantene på ermet og legg inn strikk. Brett kanten inn mot vranga og fest med nåler. Sy en søm rundt, men la en åpning være igjen til strikket.  Ta mål rundt håndleddet ditt for hvor langt strikket skal være. Tre det igjennom kanten. Tips: Fest en sikkerhetsnål i strikket, da blir det lettere å få det igjennom. Sy strikket sammen når det er tredd igjennom og deretter åpningen.

    7. Tilslutt legger du opp kanten nederst på blusen.


    Resultat:



    Sydetselv - by tyvoll
     

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.

    FREMGANGSMÅTE



    Nr. 1: Forstykke midten, nr. 2. forstykke side, nr. 3. bakstykke.

    Fremgangsmåte:



    1. Legg nr. 2 med rettsiden mot nr. 1 og sy en søm. Gjenta det samme på den andre siden, slik at du får et helt forstykke.



    2. Legg forstykket med rettsiden mot bakstykket. Sy sammen kun den ene skulderen. Sy på kantbånd rundt halsutskjæringen som vist over. Se hvordan du syr kantbånd HER. Til slutt syr du igjen den andre skulderen.



    3. Sy kantbånd rundt utskjæringen til ermene som vist over.

    4. Legg t-skjorten slik at forstykket og bakstykket ligger med rettsiden mot hverandre. Sy en søm på hver side av t-skjorten

    5. Brett opp kanten nederst på t-skjorten og sy en søm over. Dette for å gi en fin kant.



    6. Fest frynsene med nåler og sy en søm over. Klipp til lengden av frynsene nederst som du selv ønsker å ha dem.

    Resultat:



    T-skjorte/Sydetselv Shorts/Gina Tricot


    #sydetselv #sy #tskjorte #mote #trend #diy #mote #hobby
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    FREMGANGSMÅTE




    1. Forstykke øvre del, 2. forstykke nedre del, 3. bakstykke, 4. erme.



    1. Legg del nr. 1 og nr. 2 med rettsiden mot hverandre som vist på bildet over. Sy en søm slik at du får et "sammenhengende" forstykke.



    2. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden mot hverandre og sy en søm over begge skuldrene.
    OBS: Dersom du ønsker et kantbånd i halsutskjæringen, syr du kun igjen den ene skulderen. Sy deretter på kantbåndet. Start å sy kantbåndet på den skulderen som ikke er sydd igjen og sy det rundt. Til slutt syr du igjen den andre skulderen. Se HER for hvordan du syr på skrå/kantbånd.



    3. Sy på ermene. Legg punkt 1 på ermet med rettsiden mot punkt 1 på blusen. Sy videre mot punkt 2.



    4. Ha blusen på vranga som vist over. Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2. Deretter en søm ned til punkt 3.


    5. Sy strikk i ermet. Bilde 1: Brett inn en kant til vrangsiden av blusen. Ta mål rundt håndleddet ditt med strikket. Sy en søm rundt, men la det være igjen en liten åpning slik at du kan tre inn strikket. Når du har tredd inn strikket, sy strikket sammen. Deretter sy igjen åpningen.
    Bilde 2: Resultat.

    6. Til slutt brettet du opp kanten på blusen og syr en søm over. Dette for å gi en fin kant.

    Resultat:

    Bluse/Sydetselv (100 kr)

  • 3

    Fremgangsmåte:



    1. Kjøp et stoffstykke og mål opp ut i fra hvor tykk du ønsker at sengeslangen skal være. Jeg tok ca. 75 cm. Brett stoffet dobbelt og klipp opp slik at du får to like stykker.



    2. Sy de to like stykkene sammen med rettsiden mot hverandre i den ende enden.

    3. Brett det så sammen på langs med rettsiden mot hverandre. La endene være åpen.



    4.
    1: Rull sammen vatt til en pølse. Jeg har brukt 270 cm.
    2: Tre en pose i den ene enden og fest et belte rundt. Posen gjør at vatten kommer lettere igjennom sengeslangen.
    3. Tre pølsa gjennom sengeslangen.

    5. Til slutt bretter du inn kantene på endene og syr en søm over.

    Resultat:


    Sydetselv/100 kr

  • 1

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 79 kr.

    FREMGANGSMÅTE



    Nr. 1 (forstykket), nr. 2 (bakstykket), nr. 3 (ermet), nr. 4 (nakkebelegning), nr. 5 (belegning til forstykket), nr. 6 (lomme).




    1. Sy sammen belegningen til forstykkene med rettsiden mot nakkebelegningen. Brett inn den ene kanten på belegningen med 1 cm og sy en søm over. Dette for at innsiden av jakken skal se pen ut.



    2. Sy forstykkene med rettsiden mot bakstykket. Sy en søm over skuldrene.

    3. Sy på lommene på forstykket. Først må du brette inn kantene på lommene, dette for å få fine kanter. Du trenger ikke å brette inn den ene langsiden, da den legges i sidesømmen på forstykket (se over). Mål 9 cm fra nederst av kanten av forstykket og opp. Fest lommen med nåler og sy søm i kantene. Syes med 0,5 cm søm i sidesømmen på jakken.



    4. Sy på ermene. Legg ermet med rettsiden mot jakken. Start å sy fra punkt 1 og videre over til punkt 2 som vist over.



    5. Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2, og deretter til punkt 3 som vist over.



    6. Legg opp kanten på jakken ca. 4 cm. Legg opp kanten på ermene.


    7. Sy sammen kragen. Legg den med rettsiden mot hverandre og sy en søm over hvor pil nr. 1 peker. Brett kragen dobbelt og sy en søm hvor pil nr. 2 peker. Vreng og dra i sømmen slik at du får spissen til kragen ut.



    8. Fest kragen i nakken på jakken med rettsiden mot hverandre og sy en søm over. Se over.



    9. Sy på belegningen med rettsiden mot forstykkene som vist over til venstre. Belegningen vil være lengre enn jakken, da denne brettes opp og sys en søm over på innsiden av jakken som vist over til høyre.



    10. Still inn symaskinen på knapphullsfunksjonen. Ta mål av omkretsen av knappen du skal bruke og bruk denne lengden for hvor stort hullet skal være. Sprett opp stoffet.

    Resultat:



     

  • 3

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    Du trenger:
    - Strikk (ta mål av egen midje)
    - 1 knapp
    - Strikk til bruk som hempe til å feste knappen i

    FREMGANGSMÅTE




    Nr. 1 (forstykke) klippes 1 gang, nr. 2 (bakstykke) klippes 1 gang, nr. 3 (erme) klippes 2 ganger, nr. 4 (bakstykke) klippes 2 ganger, nr. 5 (forstykke) klippes 2 ganger.



    1. Legg forstykket og bakstykket med rettsiden av stoffet mot hverandre. Sy en søm over skuldrene.

    2. Sy et kantbånd i utskjæringen i ryggen. Deretter sy på et kantbånd fra åpningen i ryggen til halsutskjæringen i front og videre rundt. Se hvordan du syr på kantbånd HER.



    3. Sy på ermet. Legg punkt 1 mot punkt 1 med rettsiden mot hverandre og sy videre mot punkt 2.



    4. Sy en søm fra punkt 1 til punk 2 og videre ned mot punkt 3.



    5. Legg bakstykket og forstykket til shortsen med rettsiden mot hverandre. Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2 som vist over.

    5. Fest skrittbuen med nåler med rettsiden mot hverandre.



    6. Brett den ene delen (beinet) ned i det andre beinet og sy en søm over skrittbuen der hvor det er markert med hvite streker som vist over.

    7. Du har nå en shorts og en genser. Sy delene sammen. Brett shortsen med rettsiden mot genseren inn i genseren og sy en søm.




    8. Sy på strikket i sømmen som genseren og shortsen er festen sammen i. Ta mål av midjen din for langt strikket skal være. Bør være litt mindre enn midjen din. Fest strikket med nåler på fire punkter som vist over. Sy og dra i stikket slik at det blir like langt som utskjæringen i shortsen.



    9. Sy på knapp og hemp som vist over.

    10. Til slutt legger du opp kantene til shortsen og ermene og syr en søm over for å gi en fint kant.

    Resultat:


     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    Syes kun i stretchstoff.

    FREMGANGSMÅTE

    Du trenger:

    - 1, 5 meter stoff



    Nr. 1 klippes 1 gang, nr. 2 klippes 1 gang, nr. 3 klippes 2 ganger, nr. 4 klippes 1 gang, nr. 5 klippes 2 ganger.



    1. Legg ermet med rettsiden mot forstykket som vist over. Sy en søm der hvor pilen peker.



    2. ?Bygg? på videre ved å sy bakstykket (nr. 2) til ermet, og deretter gjør det samme på andre siden.



    3. Sy en søm fra punkt 1 til punkt 2, og deretter til punkt 3.




    4. Sy på trompetermene (nr. 5). Legg trompetermet med rettsiden mot ermet på genseren. Fest med nåler på 4 punkter som vist over. Dra litt i stoffet mellom nålene mens du syr, slik at det ikke krøller seg.



    5. Sy på halsribben (nr. 4): Brett halsribben inn mot vrangsiden på hver side og så brett den dobbelt, slik at du får et kantbånd (du kan også bare brette den dobbelt, kommer an på hvor bred du ønsker den). Sy den sammen i endene med rettsiden mot hverandre slik at du får en ring. Fest ringen med nåler på fire punkter i halsutskjæringen, halsribben legges med rettsiden mot halsutskjæringen. Dra litt i stoffet mellom nålene mens du syr, slik at det ikke krøller seg.

    6. Brett opp kanten nederst på genseren mot vrangsiden og sy en søm over for å få en fin kant.

    Resultat:


    Genser/Sydetselv
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com.

    Kjolen syes kun i stretchstoff. Dersom du ønsker å sy den i et stoff uten stretch, må du legge inn glidelås.

    FREMGANGSMÅTE

    Du trenger:

    - 1, 5 meter stoff





    1. Start med to av skjørtdelene (nr. 1) og legg de med rettsiden mot hverandre og sy en søm. Deretter ?bygg på? videre med neste skjørtdel. Til slutt er alle delene sydd sammen til et skjørt. For en fin kant nederst på skjørtet, brett opp og sy en søm over. Dersom stoffet ikke rakner, trenger du ikke å legge opp kanten.



    2. Sy sammen overdelen (nr. 2 og 3). For å få en fin kant, klipp til et skråbånd og sy øverst på kanten av hver del før du syr toppen sammen. Se hvordan du syr på skråbånd HER. Du kan også brette ned kanten og sy en søm over.
    Når du har sydd på skråbånd eller lagt ned kanten, legg delene med rettsiden mot hverandre og sy en søm i hver side som vist over til høyre.



    3. Brett overdelen over åpningen til skjørtet med rettsiden mot hverandre. Fest med nåler og sy en søm over. Skjørtet og toppen er nå en kjole.






    4. Stroppene (nr. 4): Brett stroppen dobbel, slik at den ligger med rettsiden mot hverandre. Sy en søm helt ytterst på kanten. Stryk den med strykejern og vreng. Fest stroppene der du ønsker å ha den på kjolen med nål. Sy en søm over.

    Resultat:




     

  • 0

     

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com. Pris: 49 kr.

    FREMGANGSMÅTE



    Tips: Dersom du ønsker å gi ponchoen en ekstra detalj, kan du sy på kantbånd som vist under.



    1. Dersom du ønsker å sy på kantbåmd som vist i fremgangsmåten, sy dette på før du syr sammen ponchoen. Som vist på bildet over har jeg sydd på kantbånd nederst, men dette måtte jeg fjerne, da det ble for stivt.
    Legg delene med rettsiden mot hverandre og sy en søm (ryggen).



    2. For ermehull: Ta mål fra skulderen ned etter som hvor stort du ønsker ermehullet skal være. Du kan la det være en åpning og så sy nedover slik at ponchoen får en sidesøm, eller du kan legge inn "lås" på sidene som gir enda en detalj.

    Resultat:



     

     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com.

    * Skjørtet kan syes med og uten stretch, men dersom du velger stoff uten stretch, må du ha  stretch til linningen. 
    Du trenger: ­
    - Strikk for å legge inn i linningen.   ­ 
    - Stoff: 4, 50 meter. Bredden på stoffet bør være minst 140 cm.

    Tips: Dersom du velger et tynt gjennomsiktig stoff, kan det være greit med et underskjørt.  Dette syes likt som skjørtet som blir forklart under.    Merk: ​ Det er små trekanter/hakk på mønsteret. Klipp etter. Det vil vise deg hvor midten av  skjørtet er. 


    FREMGANGSMÅTE





    1. Over til venstre er skjørtet klipt ut. Du skal ha to deler. Legg delene ned rettsiden mot hverandre som vist over til høyre. Sy en søm etter pilens retning. Ikke sy i halvsirkelen. Se nederste bildet over for resultat.



    2. Bildet over viser linningen og strikket. Ta mål rundt egen midje til strikket. Strikket bør være litt mindre enn midjemålet.




    3. Brett linningen dobbelt med vrangsiden mot hverandre. Fest endene med nål. Brett linningen slik at den ligger opp ned rundt skjørteåpningen (midjen). Bilde nr. 1: Fest linningen med nåler hvor det er merket med stjerner. Legg trekant/hakk mot hverandre. Bilde nr. 2: Nå er linningen sydd fast til skjørtet. Tre inn strikket. Bilde nr. 3: Strikket er tredd igjennom. Sy sammen enden.

    4. Legg opp skjørtekanten og sy en søm.

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com.

    FREMGANGSMÅTE


    Nr. 1 og 3: Forstykke, nr. 2. og 4.: Bakstykke. Nr. 4 ser veldig skjev ut, men det er bare stoffet som ligger skjevt :)



    1. Legg nr. 1 (forstykket) og nr. 2 (bakstykket) med rettsiden mot hverandre og sy en søm på hver side som vist over.
    Legg opp kanten nederst på toppen for å få en fin kant.

    2. Legg nr. 3 og 4 med rettsiden mot hverandre og gjør som punkt 1.



    3. Nå skal nr. 3 og 4. syes fast til toppen (nr. 1 og 2). Fest den korte toppen (nr. 3 og 4) med  rettsiden mot vrangsiden til toppen (nr. 1 og 2). Fest med nåler og sy en søm, ca. 0,5 cm.   



    4. Stropper: Klipp til den tykkelsen du ønsker. Her er det lurt å klippe stroppene for lange,  slik at det bare er å klippe av når du har festet stroppene der du ønsker å ha dem.  Du har nå klipt ut to bånd. Brett inn begge kantene mot vrangsiden. Press ned med strykejern.  Brett den dobbelt. Sy en søm langs den ene siden.   

    5. Fest stroppene med nåler der du ønsker å ha dem. Sy en søm over.   
     

  • 0

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com.

    FREMGANGSMÅTE



    1. Skjørtet består av 4 deler (se første bilde over). Sy delene sammen med rettsiden mot hverandre. Legg skjørtet som vist over.



    2. Skjørtet er nå sydd sammen. Klipp til et strikk som er like langt som linningen. Sy det fast til linningen som vist over. Sy en søm det hvor nålene er festet. Strikket skal ligge på innsiden av linningen


    3. Brett linningen dobbelt som vist over. Sy deretter linningen sammen i endene med rettsiden av stoffet mot hverandre slik at du får en ring.


    4. Brett linningen med rettsiden av linningen mot rettsiden av skjørtet som vist over. Fest med nåler og sy en søm rundt.

    5. Dersom du har valgt et stoff som ikke rakner i kantene, kan du la være å legge opp kanten. Stoffet som er brukt på dette skjørtet er et eksempel på det.

    Resultat:


    Skjørt/Sydetselv (ca. 80 kr)

  • 1

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com

    MERK: På denne toppen har jeg valgt å sy på kantbånd for å fine kanter pga. at stoffet jeg har brukt er veldig tynt. Du kan selvfølgelig legge inn kantene og sy en søm over også, spørs litt hvilket stoff du har valgt.

    1. Dersom du vil legge på kantbånd: Legg forstykket og bakstykket mot hverandre med rettsiden mot hverandre. Sy kun en søm over den ene skulderen. Sy på kantbåndet rundt halsutskjæringen og sy sammen den gjenværende skulderen. Se hvordan du syr kantbånd HER.



    2. Fest ermet i utskjæringen til skulderen med nåler som vist over. Legges med rettsiden mot hverandre. Sy søm over.
    Obs: Toppen er ikke skjev i kantene som det ser ut til på bildet. Det har bare blitt en brett :)



    3.Kantbånd: Sy kantbånd på ermene og nederst på kanten av toppen.
    Vreng toppen slik at rettsidene ligger mot hverandre. Sy en søm fra punkt 1 og inn til punkt 2 og videre ned mot kanten som vist på bildet over.

    Resultat:



     

  • 1


    SY DET SELV
        by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com

    Fremgangsmåte:



    Fra venstre: 2 fremstykker, 1 bakstykke



    Sy nakken sammen vrang mot vrang som vist over.



    Sy forstykkene sammen til bakstykket som vist over.

    Til slutt syr du en søm i hver side av vesten (fra ermegapet og ned).

    Jeg har valgt og legge til en knapp i midjen, for å kunne lukke vesten også.

    Resultat:



     

  • 2

    SY DET SELV
        by tyvoll


    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt ved å sende mail til sydetselv@gmail.com

    Fremgangsmåte for bukse:


    Bildet over viser delene til buksen, altså 2 buksebein.




    1. Brett hvert buksebein mot hverandre med rettsiden mot hverandre og sy en søm fra buksekanten nederst på beinet og opp mot spissen (skrittbuen). Stopp der - det skal ikke sys helt opp.


    2. Fest skrittbuen sammen med nåler som bildet over. Her er det vist kun med nåler bak, men det skal gjøres i front også.


    3. Legg buksen ned på gulvet med rettsiden av bukse stoffet ut. Vreng det ene buksebeinet ned i det andre buksebeinet som vist over. Sy en søm over skrittbuen.


    4. Vreng buksen og brett ned kanten som vist over. Ta mål av midjen din med stikket som du skal legge inn. Sy en søm over kanten som er brettet ned og la det være igjen en åpning som du fører strikket igjennom. Tips: Fest en sikkerhetsnål på strikket når du skal tre den igjennom. Sy igjen åpningen.


    5. Til slutt kan du enten brette opp nederste delen på buksen og sy en søm over for å få en fin kant, eller sy på skråbånd som vist over.

  • 4

    SY DET SELV 
       by tyvoll

    Mønsteret er eget design og kan fås kjøpt på www.sydetselv.no.


    FREMGANGSMÅTE:


    1. Legg forstykket og bakstykket sammen med rettsiden av stoffet mot hverandre (rett mot rett).
    2. Sy en søm på begge skuldrene.
    3. Sy ermene rett mot rett på skuldrene



    4. Bildet over viser kjolen med stoffet på vranga og ermene er nå sydd på. Sy en søm fra ermene inn til armhulen og videre ned mot kjolekanten.
    5. Brett inn kanten til ermene, kjolekanten og halsutskjæringen og sy en søm over slik at det blir en pent kant.

    RESULTAT:



    Kjole/Sydetselv (105 kr) Skjorte/BIK BOK Sko/H&M




    #sy #kjole #fremgangsmåte #diy #sydetselv